11.

Istället för att beskriva mitt år i massvis med bilder så väljer jag att skriva en text om det här året istället. Jag vet, väldigt lång men 365 dagar är en rätt lång tid.

 

Januari

Var en väldigt underlig månad. Ganska spontan vill jag minnas. Brunbränd och precis hemkommen från den varma arabiska halvön där jag nog aldrig har njutit så pass mycket som jag gjorde där. Av just ensamheten och att bara få koppla bort allt för stunden. Läsa böcker. Umgås med mamma & pappa som man annars glömmer bort att göra hemma. Även mobilen var avstängd i princip hela resan förutom på julafton. När jag sedan kom hem väntades nyår som förväntades att firas stort. Dock slutade det ganska kasst. Inga skor och frusna fötter. Vandrade längs dom snötäckta gatorna med världens hjälpsammaste vänner. Var så glad och lycklig på samma gång. Men ändå så singel, vilsen och korkad. Jag började träffa Lisa ofta i Januari. Åt muffins hos henne. Drack te i min källare. Insåg vilken fin vän jag skaffat mig. Jobbade mycket och fick bredare bekantskap. Träffade killar. Gustav. Lyssnade på Mumfords and sons när jag vandrade klockan sju en tidig morgon i vinterkylan upp till jobbet. Hade en mysig trerättersmiddag hemma hos Julia med Emma, som jag sedan vandrade hem med i vinterkylan och sov tättintill under hennes varma duntäcke. Min fina bästavän. Min syssling klara kom också på besök den här månaden. Saknar henne jättemycket nu. Tänk att en relation kan vara så stark trots ålderskillnaden. Det tycker jag är rätt coolt. Hade halloween-middag hos mig, hade fest hos mig. Fest hos Rebecca i hennes lägenhet som slutade med att jag hamnade på den mest konstigaste festen jag varit på hela mitt liv. Resten av kvällen var pirrig och full med överraskningar. Var förvirrad men höll ändå humöret uppe. Skolan rullade på bra men var så väldigt ofokuserad. Allt saker och handlingar bara kretsade runt mig som en halvljummen soppa som jag inte hade någon koll på. Ingen struktur på mitt liv för fem öre. Hade ingen ork till att lägga ner energi åt skolan. Fick som tur ändå hyfsat bra resultat. Gjorde sällskap med Sofia varje morgon till skolan gjorde jag också.

 

Februari

Jag & Julia delade dom första solstrålarna tillsammans ute på min veranda med vinterjackor och mössa. En fin stund med fin musik. Fin Julia. Åt pizza med Elina, Märta & Klara innan vi åkte på 19 års firade vilket var en enormt rolig kväll. Kom i nån slags trotsålder ett tag och var allmänt tonårig. Men fick ett fint sms av pappa som gjorde mig glad en dag. Umgicks mycket med Elina. Sov också ofta brevid Julia i hennes lilla säng eller på madrass på golvet. Älskar att sova där. Gjorde middag varje torsdag. Var ute och sprang då & då för att få tankarna på annat.

 

Mars

Jag beställde festivalbiljett. Åt pannkakor med drottningsylt med Emma. Tränade ofta. Började hänga med Ludwig som var en sån fin vän bara. Verkligen jättebra kille att prata med. Exakt vad jag behövde när allt var som värst. Vi sov hos varandra. Han hos mig, jag hos han. Vi möttes upp sent på kvällskvisten. Jag kom till han när han var ledsen & han kom till mig. Men bara som vänner. Min favoritkille. Emma, Julia jag och Ludwig fikade väldigt ofta vilket var hur mysigt som helst. Drack varm choklad på hörnan. Vi käkade kina, gick på bio. Alla mina favoriter i en smäll. Fyfabian vad jag trivs med er. Somnade i Emmas soffa medans vi kollade på last song och hela jag blir så avslappnad i hennes närvaro. Hade spelkväll med Märta, Philippa & Ludwig i min källare. Gjorde kålsoppa med My & Julia. Valde fel krets. Gjorde bort mig och ville bara försvinna. Sårade L. Tänkte inte mig för utan gick bara på vad som kände bäst för stunden. Hur främmande saker kan vara så otroligt spännande. Nu var jag tvungen att ta ett djupt andetag och bestämma mig. Vilket jag också gjorde.

 

April

Är månaden jag kommer ihåg minst av alla. Kanske för att jag helt plötsligt blev kär. Att jag faktiskt bestämde mig. Jag började tänka om. Nu hade jag på något vis äntligen vaknat. Mådde bara så bra. Mamma fyllde år. Emma kom förbi så fin som hon bara kan vara. Jag och Ludwig blev tillsammas. Både min bästavän och pojkvän. Vi åkte till Norrland, vi lärde känna varandra på ett nytt sätt. Vi låg på hustaket och pratade medans han strök sina fingertoppar i mitt ansikte och sa att han älskade mig för första gången. Vi cyklade. Vi höll varandra i handen i skolkorridoren. Vi gjorde i princip allt tillsammans. Det fanns inte längre något jag. Nu var det vi. Han & jag. Att vara borta från varandra i några timmar var bara skitjobbigt. Hamnade i någon slags kärleksbubbla som gjorde att jag slutade tänka på dom andra i min närvaro. Tänkte inte på det. Struntade i det. Kom med ursäkter. Ville bara vara med honom. Tänkte mycket på Julia den här månaden. Ville hjälpa henne. Önskade varje kväll kl 22.22 att allt skulle bli bra igen.

 

Maj

Kan man säga att jag spräckte kärleksbubblan en aning och började få kontakt med min vänner igen. Allt kändes nu främmande. Så mycket jag missat. Allt började så småningom lägga sig och kännas normalt igen. Bakade jordgubbstårta den 24 maj medans äppelblommen blomstrade som mest. Jag fyllde 17 år. Den jobbigaste åldern enligt mig. Var på singö och åt god mat. Låg och lyssnade på Julia när hon pratade i sömnen. Längtade ännu mer till sommarlovet. Fick en jobbig infektion som kommer sitta i hela livet. Tog så mycket energi den här månaden men med tiden gick det över. Lättnad. Solade med Emma och Julia på altanen. Åt grillspett. Åkte in till sthlm två kvällar irad för att dricka chailatte på mitt och Ludwigs café Albert på Östermalm. Käkade mango med Emma i parken. Skrattade. Inga bekymmer.

 

Juni

Var en fin månad. Invigde den med musik från massa nya band som släppt nytt. Åt jordgubbar med Emma & Märta. Bländades av Emmas fina tänder. Så jävla fin. Tänkte mycket på Julia. Hon är värd det bästa. Fick min nya macbook. Det blev skolavslutning som spenderades i parken med en full kille. Upp tidigt nästa morgon för att fira Maja som tog studenten med släkt och vänner. Åkte till singö på helgerna. Åt efterrätt med klara på G. Hade roliga sommarkvällar och mådde bra. Firade midsommar med Ludwig ute på singö med familj och släkt och åt supergod mat. Nakendopp mitt i natten med världens finatse solnedgång och världens finaste kille. Hade blomsterkrans. Vått fuktigt gräs och barfota. Så mycket sommar som det kan bli. Veckan efter midsommar åkte vi till p&l vilket var galet kul. En sån festival går nästan bara att beskriva med bilder. Trots att det var riktigt vidrigt så hade man ändå så kul. Stog nästan längst fram på maskinen med Emma och vi skrek halsarna av oss. Jag & Sara Spehar har nog aldrig skrattat så mycket där en kväll heller. Riktigt kul var det och vilken vecka. Oförglömligt.

 

Juli

Sommarlovet fortsatte. Utan sommarjobb och utan skor. Sprang barfota på singö med Kim och Klara. Vi badade. Bakade. Spelade kort. Myste. La nät. Fiskade. Åkte till Norrland en vecka med Ludwigs familj och hade det jättemysigt. Inget nätvärk och ingen mobil tillgänglig. Nu hade vi också 100 dagar tillsammans. Började lyssna på little dragon och umgicks med vänner. Långa sovmornar och vaknade upp i en varm famn varje morgon.

 

Augusti

Nu började man märka att sommaren tonade ut. Åkte till Stockholm och gick i gamla stan. Var på avskedningsfest hos Petra och hade så himla kul. Jag och Ludwig letade oss skrattandes fram i mörkret hem till hans sommarstuga och stupade i säng runt tre snåret. Dagen efter var det kräftskiva hos mig med god mat och slöa vänner som var trötta från festen. Skolan började också den här månaden vilket var en stor förändring för mig. Började i Täby i ny klass med nya människor. Kändes till en början bra med att tryggt sitta bredvid Maja på bussen. Men kände sen att jag faktiskt hör hemma på rodenskolan med vår muppiga och otroligt fina klass mp10. Det är ju här jag vill ta studenten. Den här månaden for också jag & L till popaganda och lyssnade på musik. Vi sov i en etta på Statshagen. Köpte pizza mitt i natten. Fin utsikt. Mötte också Isabell & hennes syster på poppis. Emma fyllde också år i slutet av denna månad. Det bjöds på tårta och massa gott hemma hos fina familjen Burman.

 

September

Var den månad jag fortfarande gick i Täby men fick dåliga vibbar hela tiden. Kunde sitta och gråta utan anledning på mornarna innan jag satte mig på bussen till skolan. Vet inte varför jag kände så. Gav L en ros och jag och Julia tog en höstpromenad. Läste ut två böcker. Doften av äppelkaka fyllde huset när jag kom hem om kvällarna och jag kollade ofta på satc för att få tankarna på annat. Den serien har alltid varit min räddning när allt annat känns jobbigt. Hade fest hos Isabell och hade det riktigt riktigt roligt. Började också jobba den helgen och tänkte att nu ska jag börja spara pengar till en resa och inte lägga pengarna på massa onödigt. Vilket jag nu ser att jag inte har lyckats med ett dugg.

Käkade på g med Julia. Käkade på g med Märta & Klara. Käkade på g med L. Mycket god mat dvs. Var lättretlig. Kände mig nere. Firade Maja som fyllde 17 år och gav henne fiskbullar och hade en sinnes rolig kväll trots att jobb väntade tidigt nästa morgon. Fikade på tre praliner med Emma & Julia efter min första vecka i rodenskolan tog fart igen. Lyssnade på florence and the machine och var ute o sprang. Hade rött läppstift igen. Klippte kort och firade ett halvår med L.

 

Oktober

Åt jag chokladbollar på pellis och hade mina nya Dr Martens på mig. Började tänka och skriva mycket. Gick på marknaden och åt nougat. Kände lättnad över att vara ledig en helg och hade en fin höstdag i sthlm. Pluggade på ett jobbigt filmkunskapsprov och jag förstår fortfarande inte hur film kunde bli så tråkigt tack vare den kursen. Tack. Inte intressant för fem öre. Mamma anmälde mig till roslagens lucia som ringde upp mig på kvällen när jag satt och åt. Fniss från mammas håll men sura blickar från mitt. Åt avokadomackor med ägg till frukost. Började känna mig ensam. Som att ingen i hela världen riktigt förstod mig. På riktigt. Inte ens mamma. Coldplay släppte nytt och jag njöt av musiken i lurarna påväg till skolan. Började tänka tillbaks mycket. På vad allt har förändrats.

 

November

Började spela piano. Eller försökte lära mig rättare sagt som resulterade att jag nu idag kan spela clocks och blinka lilla stjärna. Ungefär. Dåligt med andra ord. Vill börja spela gitarr. Vill så mycket. Vill bli duktig på någonting. Funderar på att ta en målarkurs i sommar med mamma. Jobbade mycket gjorde jag. Trött hängig, påsar under ögonen och hoppades ständigt på att jag skulle slippa möta någon när jag gick till och från jobbet/gymmet/skolan. Ja överallt. Vart jag än gick. Ville bara vara själv. Kom hem. Satc och vama mackor. Julia fyllde år och det bjöds på supermysig fika hos Ivarssons där hela själen blir glad på något vis. Festade med Emma och gjorde superfina drinkar med henne och Julia. Rolig kväll med mycket skratt och fullmåne påvägen hem. Mörkt. Mörkt hela tiden. Orkade knappt gå till skolan även fast jag var klar med alla uppgifter. Såg ingen mening i att ens öppna munnen och föra ett samtal. Orkade inte. Missförstånd hit och dit. ja ett mörkt slut på den här blandande känsloladdade månaden. Den slutade ialllafall med en lasagne middag hos mig med massvis med fina vänner. Behövde faktiskt öppna munnen och prata och att få skratta. Inte bara ligga i Ludwigs famn och tycka synd om mig själv utan att veta varför.

 

December

Ny månad, nya tag. Det var mitt mål. vilket jag också lyckades med. Åkte till Eskilstuna och åt världens godaste hotellfrukost. Myste runt och började komma på fötter igen. Miike snow släppte ny låt som jag lyssnar på 24/7. Den gör mig glad. Den får mig att blicka framåt. Har börjat måla och illustrera lite för att jag tycker det är kul. Har bokat Coldplay-biljetter tills i sommar vilket också gör mig förtjusande glad. Gillar att läsa modetidningar och tänka ut olika outfits som jag ska bära. Läsa fina texter på den här sidan. Har haft en underbar jul också. Ätit limpmackor. Massvis med god choklad för att jag faktiskt är värd det. Snön syns fortfarande inte till vilket ger mig zero julkänslor. Men det gör verkligen ingenting. Bara jag slipper frysa och mår bra så är jag nöjd. Börjar helt enkelt känna mig som mig själv igen.

 

Vi får nu se vad 2012 har att erbjuda för mig. För nu ska jag fira in det nya året riktigt ordentligt med världens bästa vänner.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0