En underbar vecka i Grekland.

När planet nuddade landningsbanan i Grekland så kunde inget annat i hela världen kännas mer rätt. Med gåshud på armarna så var vi äntligen framme. I en fuktig buss åkte vi genom ett mörkt Korfu längs slingriga vägar och förbi fallfärdiga byggnader. Julia och jag fascinerades av det fantastiskt starka månljus som lös på det klara mörka vattnet. Tillslut var vi framme och hotellet var helt klart väl godkänt.
Första dagen beskådade vi allt i dagsljus. Vi letade efter ett möte med Apollo som skulle ske på morgonen  och gick fram & tillbaks längs gatorna. Tillslut hittade vi restaurangen där mötet skulle hållas. Vi åt grekisk sallad till lunch och spenderade eftermiddagen vid klippor med klarblått vatten vid en mysig strandslätt. Hela dagen var helt magisk.
Morgonen efter åt vi frukost. Grekisk fil, flingor, rostbröd och en kompakt äggomelett. Värmen var brutal och vi var så himla förväntansfulla och spralliga på vad Korfu hade att erbjuda. Vi spanade in stan och drack iskall breezer på balkongen med ost och kex. Den tropiska värmen värmde våra solbrända kroppar efter en dag på stranden.
Halsont, täppt i näsan och en riktigt förkyldning dök upp men stoppade inte mig för sol & bad. Under eftermiddag hamnade vi på en riktig turiststrand där vi låg och lyssnade på sommarpratarna, bland annat Robyns histora och Per Moberg som vi fnissade åt då och då.
Efter en heldag på stranden gick vi tillbaks upp på rummet och laddade batterierna med musik, dusch och smörjde in våra nu kräftröda kroppar. Åt degestivekex och drack öl. När solen gick ner så gick vi ut i den tropiska värmen längs de nästintill övergivna gatorna. Med en orangeröd sol i ryggen gick vi till il mare för stenugnsbakad pizza. Vi åt krämig tzatsiki till förrätt och hade världens vackraste utsikt och bästa vännen mitt emot mig.
Jag och Julia vaknade upp tidigt på fredagsmorgonen och var peppade på en utflykt. Vi åkte med ett gäng andra turister ut med en båt till en mysig ö. De första timmarna spenderades under ett stråparasoll med grillad kyckling, fläktande vindar och en bra bok.  
Finis!
Naturen är verkligen slående vacker. Vi besökte en blå lagun där vattnet var kristallklart. Där vi också låg och plaskade ett bra tag. Bästa på hela resan nästan. Njöt under hela utflykten då båten slog emot vågorna och då plötsligt delfiner syntes till och man var nästan tvungen att nypa sig själv i armväcket för att förstå att det faktiskt var på riktigt.
Godaste pizzan.
 Vi drack Mojito en kväll. 

Efter dessa underbara dagar blev resten av veckan inte riktigt som vi tänk oss. Jag drabbades av en extrem klåda över hela kroppen. Non-stop. La mig inne på rummet och försökte igonrera och bad till gud att det skulle gå över. Nästa dag samma visa. Plus mina munblåsor, ont i halsen och ett konstant snorande. Där brast det för min del. Men efter ett besök hos doktorn tydde alla tecken på soleksem. Fick tabletter och kräm och klådan upphörde en aning. Men med gråten i halsen så var det tungt att spendera sista tiden på rummet och i skuggan. Usch vad värdelöst det var. Men jag lärde mig också att uppskatta resan på ett nytt sätt. Om man bara bortser från det onda de sista dagarna så var tiden på Korfu helt fantastiskt. Jag kommer blicka tillbaks på den här resan i vinter sen som ett underbart (kliande…) minne. Att få spendera dagarna med Julia i värmen och med den miljön är helt oslagbar.


Kommentarer
Postat av: josephine

dina bilder är väldigt vackra.

2012-08-15 @ 10:46:31
URL: http://josephineilola.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0